Stocznia Ustka SA zakończyła budowę formy do łódki na energię słoneczną Fiten Solar 2012. Został już z niej wykonany pierwszy kadłub testowy. W maju zostanie poddany badaniom modelowym w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku. Członkowie Fiten Solar Team wprowadzili również ważne udoskonalenia techniczne do łódki regatowej z 2010 roku.
Budowa Fiten Solara 2012 nabrała tempa, dlatego członkowie zespołu chętnie zdradzają szczegóły technologiczne produkcji.
Wręgi kopyta oraz cały heling zostały wyfrezowane w firmie Hobbo i ustawione w ciągu dwóch godzin. Poszycie listewkowe zostało pokryte cienką warstwą szpachlówki poliestrowej Sea Line oraz warstwą polygloss.
– Polygloss VM10 to specjalny produkt umożliwiający wykończenie kopyta na pełen połysk, który bardzo dobrze się szlifuje i poleruje – wyjaśnia Bartosz Puchowski, kierownik Fiten Solar Team. ‑ Kopyto zostało pokryte rozdzielaczami, a następnie żelkotem winyloestrowym GCVN Serie X. Jest to żelkot formierski o dużej odporności na temperaturę, która będzie występowała podczas produkcji kadłuba epoxydowego.
Żelkot na formie został uzbrojony jedną warstwą maty 300 g/m2 z żywicą winyloestrową VE 900T ACC. Laminowanie konstrukcji formy zostało wykonane w jednym procesie dzięki zastosowaniu systemu formierskiego Polymold LV 120 RC. Taki proces produkcji formy znacznie skraca czas i zwiększa dokładność jej wykonania ‑ praktycznie nie występują skurcze w żywicy formierskiej. A trzeba wspomnieć, że forma ma grubość zaledwie 10 mm.
– Po wygrzaniu i odformowaniu dokonaliśmy pomiarów gotowej formy i błąd nie przekracza 2 mm, co daje możliwość praktycznie idealnego odwzorowania teoretycznego kształtu kadłuba – podkreśla Bartosz Puchowski.
Potwierdza to już pierwszy powstały w nowej formie kadłub testowy. Do jego wykonania użyto zbrojenia szklanego biaxial 600 g/m2, przekładki Airex 5mm, kolejnej warstwy biaxialu i żywicy epoxydowej Araldit_ LY 1564 SP. Całość została połączona w technologii próżniowej na systemie firmy Airtech, co umożliwiło zbudowanie lekkiego i sztywnego kadłuba. Wszystkie materiały kompozytowe do wykonania kadłuba testowego oraz głównego, który powstanie z kompozytu opartego na włóknie węglowym, dostarczyła firma Milmar. Kadłub testowy zostanie teraz wysłany na badania modelowe do Centrum Techniki Okrętowej.
Łódka Fiten Solar 2012 ma zastąpić swoją poprzedniczkę z 2010, która znalazła się w czołówce ubiegłorocznych regat jednostek napędzanych energią słoneczną Frisian Solar Challange w Holandii. Starsza łódka będzie miała jednak jeszcze do spełnienia ważną rolę. Prawdopodobnie to właśnie Fiten Solar 2010 wystartuje już w czerwcu w Solar Boat Regatta w Brandenburgii. Tuż przed świętami wielkanocnymi na Marinie w Gdyni ekipa Bartosza Puchowskiego testowała nową elektronikę i nowy układ napędowy tej łodzi. Pokaz rejestrowała kamera telewizji TVN TURBO.
– Fiten Solar 2010 otrzymała nowy, mocniejszy silnik i lepszą przekładnię w pędniku. Zastosowaliśmy również udoskonalony monitoring baterii w systemie elektronicznym, dzięki któremu możliwe będzie jeszcze bardziej efektywne zarządzanie energią pobieraną z paneli słonecznych i akumulatorów w trakcie wyścigu – zdradza Bartosz Witkowski, elektryk Fiten Solar Team.
Łódka będzie również wykorzystywana w pokazach i jako jednostka rezerwowa na regatach.
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.