Najlżejsza na świecie łódka regatowa napędzana energią słoneczną, skonstruowana przez gdyńskich inżynierów, będzie promować odnawialne źródła energii na warszawskich Targach Wiatr i Woda 2011.
Największe w Europie Środkowo-Wschodniej targi żeglarskie są okazją do prezentacji najnowszych trendów w dziedzinie sportu i rekreacji na wodzie. Przyciągają wystawców z całego świata. Pośród ekskluzywnych jachtów sprzętu motorowodnego i akcesoriów znajdzie się również miejsce na innowacyjne rozwiązania technologiczne takie jak Fiten Solar, łódka napędzana energią odnawialną ze słońca.
Łódka wykonana według oryginalnego projektu gdyńskich inżynierów ma już na swoim koncie sukcesy w najbardziej prestiżowych regatach łodzi poruszanych dzięki bateriom słonecznym, m.in. Frisian Solar Challange w Holandii. Na Targach Wiatr i Woda 2011 będzie można zobaczyć jednostkę Fiten Solar 2010, która znalazła się w ścisłej czołówce ubiegłorocznych zawodów.
- Tym razem zamiast pokazów na wodzie postawiliśmy na ciekawostki techniczne - zachęca Bartosz Puchowski, kierownik projektu Fiten Solar Team, sternik i główny konstruktor łodzi. – Jedną z nich jest ultralekki kadłub łodzi wykonany z kompozytu epoksydowo-węglowego w technologii infuzji. Podobne rozwiązania stosowane są w bolidach Formuły 1 i jachtach regatowych American Cup. Pokażemy również najnowszy typ elastycznych paneli solarnych, które napędzają naszą jednostkę. Pozwolimy też zajrzeć do serca łodzi.
Dzięki kilku ciekawym eksperymentom z urządzeniami elektrycznymi na stoisku Fiten Solar Team (hala nr 4, stoisko 86A) będzie można również w praktyce przekonać się, jak działa energia fotowoltaiczna.
Według najnowszego raportu „Worldwide electricity production from renewable energy sources” opracowanego przez paryskie Obserwatorium Energii Odnawialnej Observ’ER, w 2009 r. w Polsce aż 93 proc. energii elektrycznej nadal pochodziło z paliw kopalnych, a zaledwie 0,001 proc. została pozyskana z promieniowania słonecznego. Dla porównania w Czechach, cztery razy mniejszych od nas pod względem ludności, tradycyjne źródła energii stanowią 2/3 krajowego zaopatrzenia, a energia słoneczna 0,1 proc. Od 2008 r. ilość wytworzonego z niej prądu wzrosła tam o 281 proc. W liczbach bezwzględnych daje to moc 0,088 TWh, czyli prawie 90 razy więcej niż w Polsce, gdzie przyrost mocy pozyskanej ze słońca wyniósł tylko 11 proc.
- Energia słoneczna jest w Polsce nadal bardzo rzadko wykorzystywanym źródłem zasilania – zauważa Bartosz Puchowski. - Jej zastosowanie w napędach łodzi i jachtów, a także samolotów i promów kosmicznych dowodzi jednak, że panele słoneczne mogą być rozwiązaniem nie tylko efektywnym, ale również opłacalnym. Pozwalają prowadzić styl życia oparty na całkowicie samowystarczalnym źródle zaopatrzenia w energię. Przykładowo, dzięki energii zmagazynowanej w akumulatorach i czerpanej bezpośrednio z paneli fotowoltaicznych, przy przeciętnym nasłonecznieniu panującym w Polsce, łódka Fiten Solar 2010 może płynąć non-stop, dniem i nocą ze średnią prędkością 7 km/h, bez dodatkowego zasilania.
Oprócz prezentacji mocy baterii słonecznych, członkowie ekipy Fiten Solar Team zdradzą również szczegóły techniczne dotyczące Fiten Solara 2012, najnowszego modelu łodzi budowanego na potrzeby nadchodzących regat w roku bieżącym i przyszłym. Zastosowany w nim elektryczny układ napędowy jest niezwykle cichy i tym samym przyjazny dla środowiska. Dodatkową atrakcją będą filmy i zdjęcia z wyścigów łodzi solarnych oraz wizualizacje wnętrz jachtów wykonane przez partnera projektu – firmę Cree Yacht design studio z Gdyni.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |