

Toyota Motor Corp zaprezentowała prototypową baterię, wykonaną wyłącznie z tworzyw w stałym stanie skupienia, za laminowaną w ochronnym opakowaniu o wymiarach 10x10cm.
4 warstwy dodatnich elektrod, stałe elektrolityczne warstwy a także warstwy negatywnych elektrod zostały zalaminowane w jednej obudowie. Napięcie ogniwa wynosi 14,4V (4 x 3,6V). Ponieważ Toyota zaprezentowała baterię zaraz po naładowaniu stąd wartość napięcia na fotografiach wynosi ponad 16V.
Prototypowa katoda, anoda a także komórki stałego elektrolitu zostały wykonane z dwutlenku kobaltu litu (LiCoO2), grafitu i siarczanów.
Toyota jest aktywnie zaangażowana w rozwój, stałych baterii a także baterii litowo powietrznych, w których upatruje przyszłości zasilania. Baterie stałe są znacznie bezpieczniejsze niż organiczne elektrolity, palące siew wysokich temperaturach, a ze względu na brak płynnych materiałów ich pakowanie jest banalnie proste.
Toyota potwierdziła, że prototypowe stałe baterie, mogą być używane w temperaturach powyżej 100°C co jest wartością nieosiągalną dla baterii litowo-jonowch, w których elektrolit w tej temperaturze już wrze.
Problemem stałych baterii jest to, że materiał powstający podczas chemicznej reakcji pomiędzy powierzchnią elektrody dodatniej i elektrolitu, charakteryzuje się rosnącą wartością rezystancji. Problem ten udało się pożegnać dzięki zredukowaniu rezystancji styku o 99% poprzez pokrycie materiału elektrody dodatniej materiałami ceramicznymi dzięki pomocy z NIMS.
techon.nikkeibp.co.jp
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |