Minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka podpisała w czwartek z konsorcjum Polonia Aero umowę o wsparciu finansowym - w wysokości 165 mln zł - projektu Laboratorium Aerodynamiki Przepływów Turbinowych w Zielonce k. Warszawy. Ma to być największe i najnowocześniejsze na świecie centrum badań napędów lotnicznych.
Pomysłodawcą projektu utworzenia laboratorium jest włoska Grupa Avio - liczący się na świecie producent elementów silników lotniczych. Placówka w Zielonce zostanie stworzona we współpracy z Politechniką Warszawską, Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie, Wojskowymi Zakładami Lotniczymi oraz polskimi firmami z branży lotniczej.
Umowę o dofinansowaniu projektu laboratorium podpisali w Warszawie, razem z minister Barbarą Kudrycką: prezes Avio Polska (spółki córki włoskiej firmy Avio), będący przewodniczącym Rady konsorcjum naukowo-przemysłowego Polonia Aero Krzysztof Krystowski, rektor Politechniki Warszawskiej prof. Włodzimierz Kurnik, rektor Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie gen. bryg. prof. Zygmunt Mierczyk oraz prezes Zarządu Wojskowych Zakładów Lotniczych (PZL) nr 4 w Warszawie Jan Piotrowski.
"Polska zaczyna specjalizować się w badaniach nad silnikami lotniczymi" - zwróciła uwagę minister Kudrycka na czwartkowej konferencji prasowej, zorganizowanej w związku z podpisaniem umowy.
Jak przyznała, liczy na to, że nasz kraj stanie się wkrótce jednym z wiodących ośrodków badań nad silnikami lotniczymi na świecie.
Laboratorium w podwarszawskiej Zielonce ma być wyposażone w unikatową komorę badawczą. Będzie to rodzaj tunelu aerodynamicznego o niespotykanej mocy. Ma być w nim możliwe wykonywanie testów, których nigdzie indziej nie można było wcześniej wykonać.
Tunel będzie mógł wytworzyć "wiatr", zdolny do przemieszczania 80 metrów sześciennych powietrza na sekundę. "To oznacza, że aparatura ta byłaby w stanie w ciągu sekundy zrobić próżnię w kawalerce o powierzchni 32 metrów kwadratowych" - napisano w komunikacie na stronie internetowej ministerstwa nauki.
W nowym laboratorium można będzie testować turbiny silników lotniczych dowolnej wielkości - od najmniejszych silników odrzutowych do potężnych napędów latających gigantów: Airbus A380 i Boeing 747 (Jumbo Jet). Zakończenie budowy i rozpoczęcie prac badawczych planowane jest na koniec 2012.
Wstępne zainteresowanie skorzystaniem z usług laboratorium wyraziły firmy General Electric, Snecma oraz Pratt&Whitney - poinformował rzecznik Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Bartosz Loba. JP
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |