Plazma vs. LCD - PLAZMA - LCD - TV - PLASMA DISPLAY PANEL - LIQUID CRYSTAL DISPLAY
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Plazma vs. LCD
drukuj stronę
poleć znajomemu

Plazma vs. LCD

Plazma vs. LCD
źródło: PAP

Plazma to "wideofilski" sprzęt dla osób ceniących perfekcyjny obraz, z kolei telewizory LCD lepiej sprawdzają się w dobrze oświetlonych pomieszczeniach. Jednak najlepszą jakość obrazu i tak zazwyczaj uzyskamy w kinie - uważa znany operator filmowy Piotr Wojtowicz. 

Odbiorniki LCD walczą z plazmami, sygnał cyfrowy z analogowym, kino z telewizją, a zwykły widz gubi się w mnogości oferowanych propozycji, nie wiedząc, który sposób przedstawiania obrazu będzie dla niego najlepszy. 

Znalezienie się w tej zawiłej rzeczywistości ma ułatwić Centrum Dobrego Obrazu (CDO) - niezależne forum ekspertów promujących wiedzę z zakresu technologii obrazu, które o rozwikłanie kilku trudnych kwestii z tego zakresu poprosiło znanego operatora Piotra Wojtowicza.

"Kiedyś powiedziałbym, że nie zrezygnuję z kineskopu. To świetna technologia oferująca bardzo dobrą jakość"- mówi operator. Jednak przyznaje, że duże wrażenie robi na nim technologia plazmowa.

Ekran plazmowy (ang. plasma display panel) - wynaleziony w 1964 roku w amerykańskim stanie Illinois - do tworzenia obrazu wykorzystuje plazmę i luminofor. Jego główny element - piksel - jest złożony z trzech komór. Wypełnia się je gazem oraz wykłada luminoforem (związkiem luminescencyjnym), który w każdej komorze może emitować światło różnego koloru. Jeśli przyłożymy napięcie do gazu w pojedynczej komorze, zachodzi jonizacja i powstaje plazma, która wydziela światło ultrafioletowe. Wówczas piksele zaczynają świecić różnymi kolorami.

"Najwierniejsze oddanie całej gamy kolorów i niuansów odcieni, największa paleta barw i gradacja świateł: od perlistej bieli do czystej czerni" - wylicza zalety ekranu plazmowego Wojtowicz. "Oglądanie dobrze sfilmowanej produkcji na telewizorze plazmowym, to jak słuchanie muzyki na sprzęcie audiofilskim. Można powiedzieć, że plazma to taki sprzęt +wideofilski+ dla wszystkich, którzy, tak jak ja, doceniają perfekcyjny obraz" - dodaje.

Jego zdaniem doskonały obraz wymaga jednak odpowiednich warunków. "Tak jak w kinie nikt nie będzie oglądał filmu przy zapalonych światłach, tak samo plazma wymaga mniejszego oświetlenia dla uzyskania najlepszego efektu" - mówi.

Mimo że telewizor plazmowy daje lepszą jakość obrazu, to na rynku dominują telewizory LCD. Wojtowicz tę sytuację porównuje do zjawiska znanego z rynku audio. "Mniej jest modeli sprzętu dla wymagających" - mówi.

"Telewizory LCD mają większą jasność, dzięki czemu sprawdzają się w mocniej oświetlonych pomieszczeniach, takich jak sklepy. Trzymając się analogii do sprzętu audio: na dworcu, gdzie zewsząd dobiega hałas, lepiej słyszalny będzie megafon, niż wyrafinowana kolumna muzyczna. Intensywne światło dla obrazu jest takim właśnie hałasem" - opisuje.

Pierwszy wyświetlacz ciekłokrystaliczny (LCD - Liquid Crystal Display) wynalazł w roku 1964 George H. Heilmeier. Jego opracowanie było możliwe dzięki odkryciu ciekłego kryształu, który jest fazą pomiędzy ciekłym a krystalicznym stanem skupienia materii. Badania nad właściwościami ciekłego kryształu pokazały, że można sterować właściwościami optycznymi tych substancji pod wpływem pola elektromagnetycznego. Ta cecha wykorzystywana jest teraz w wyswietlaczach ciekłokrystalicznych.

Zdaniem operatora najlepszą jakość obrazu i tak uzyskuje się w kinie. "Pamiętajmy jednak, że kino nie jest pojęciem jednoznacznym. (...) Na obecnym etapie rozwoju technologii najlepszy efekt pod względem bogactwa i jakości obrazu daje film nakręcony kamerą filmową na negatywie i wyświetlany w kinie z projektora wideo" - wyjaśnia.

***

Piotr Wojtowicz ukończył Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Jest autorem zdjęć do wielu filmów, seriali i teatru telewizji, m.in.: "Sztos", "Prymas. Trzy lata z tysiaclecia", "Jutro idziemy do kina", "Różyczka", "Ekstradycja", "Czas Honoru". Za swoją pracę był nagradzany m.in.: Nagrodą Srebrnego Lelewity za "Prymasa" czy Nagrodą na Seul Drama Festiwal za "Jutro idziemy do kina". Obecnie pracuje nad pierwszym polskim filmem 3D. EKR

PAP - Nauka w Polsce

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl