

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w marcu otworzy dwa nabory wniosków na rozwój elektromobilności w Polsce. Dzięki wsparciu z Funduszu Modernizacyjnego powstaną nowe ogólnodostępne stacje ładowania dużych mocy dla transportu ciężkiego.
31 marca 2025 r. ruszają nabory wniosków w ramach dwóch nowych programów:
Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy oraz Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego. Oferowane dofinansowanie wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji.
W drugim kwartale 2025 r. planowane jest uruchomienie programu Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, co pozwoli na dofinansowanie flot samochodów ciężarowych w Polsce.
– Do tematu elektromobilności podchodzimy kompleksowo. Dbamy o jakość powietrza i zdrowie Polek i Polaków ale i o konkurencyjność polskich przewoźników towarów – powiedział Krzysztof Bolesta, wiceminister klimatu i środowiska.
– Trzy duże programy z obszaru elektromobilności, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną powietrza i pomóc we wdrażaniu rozporządzenia AFIR – rozwoju infrastruktury alternatywnej. Całościowa alokacja środków na programy to 6 mld zł z Funduszu Modernizacyjnego – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, prezeska NFOŚiGW.
Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza. W ramach programu planowane jest utworzenie lub rozbudowanie 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy.
Budżet programu wynosi 2 mld zł, w pierwszym naborze zaplanowano 1 mld zł.
Termin naboru: 31.03 – 31.12.2025 r.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych.
Beneficjentami programu mogą zostać operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD).
Planowana do wsparcia budowa/ rozbudowa infrastruktury do zasilania stacji ładowania musi zapewniać przepustowość prądową gwarantującą moc nie mniejszą niż:
Celem programu jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych. W ramach programu planowana jest budowa 550 stacji.
Termin naboru: 31.03 – 31.08.2025 r.
Budżet programu wynosi 2 mld zł a budżet naboru to 1 mld zł.
Dofinansowanie w formie dotacji wyniesie do 100 proc. kosztów kwalifikowanych, przy projektach project finance – do 85 proc.
O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy.
Program zakłada wsparcie inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:
lub
Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.
NFOŚiGW otworzył 3 lutego br. nabór wniosków na dotacje w programie NaszEauto, na zakup lub leasing/wynajem długoterminowy nowych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych i prowadzących JDG, z budżetem 1,6 mld zł z KPO. Program ten jest ważnym elementem popularyzacji elektromobilności, a liczba wniosków oraz różnorodność marek świadczą o rosnącym zainteresowaniu tą formą transportu. Do 10 marca złożono 1326 wniosków na kwotę 38,9 mln zł.
Źródło: NFOŚiGW
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |