Nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych dzięki modernizacji sieci Energi Operatora - ELEKTROMOBILNOŚĆ - INFRASTRUKTURA ENERGETYCZNA - ENERGA OPERATOR - STACJE ŁADOWANIA SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH - ŁADOWARKI
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych dzięki modernizacji sieci Energi Operatora
drukuj stronę
poleć znajomemu

Nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych dzięki modernizacji sieci Energi Operatora

Nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych dzięki modernizacji sieci Energi Operatora
fot. Energa-Operator

120 mln zł na modernizację sieci elektroenergetycznej pozyskała Energa-Operator z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycje umożliwią przyłączenie do sieci szybkich punktów ładowania pojazdów elektrycznych o łącznej mocy ok. 143,5 MW i redukcję emisji szkodliwych substancji. To kolejna dotacja z NFOŚiGW na rozwój infrastruktury energetycznej. 

Umowa o z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pozwoli  przebudować ponad 26 km sieci SN i zmodernizować 11 Głównych Punktów Zasilania. Tym razem kwota przyznanej dotacji wynosi 120 mln zł, co stanowi 60 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji szacowanej na 200 mln zł.

W ramach inwestycji zaplanowano 15 zadań na terenie 4 oddziałów spółki:  Płocka, Torunia, Gdańska i Olsztyna. Przeprowadzone zostaną prace  związane m.in. z przebudową linii napowietrznych SN, budową linii kablowych, wymianą rozdzielnic i transformatorów WN/SN na jednostki o większej mocy. Przebudowa infrastruktury zwiększy potencjał przyłączeniowy dla przyłączenia szybkich punktów ładowania łącznie o ok. 143,5 MW.

- Rozwój elektromobilności, która jest jednym z elementów dekarbonizacji i transformacji energetycznej kraju, będzie napędzał popyt na energię elektryczną, a to wymaga zabezpieczenia mocy wytwórczych. W pierwszej kolejności należało wybrać te inwestycje, które posiadają największe ograniczenia techniczne oraz umożliwiają przyłączenie ogólnodostępnych stacji ładowania w krótkiej perspektywie czasowej. Wybrane do modernizacji zadania inwestycyjne wychodzą naprzeciw potrzebom stawianym przez rynek e-mobility – podkreśla Karolina Lipińska,  wiceprezeska Zarządu Energa-Operator. .

Pakiet zaplanowanych w ramach projektu 15 zadań obejmuje:   

  1. Modernizację odcinka napowietrznego linii SN Piątek zasilanej z GPZ Łęczyca
  2. Budowa zasilaczy do rozdzielni sieciowej Borowiczki z rekonfiguracją sieci SN w Płocku na osiedlu Nowe Gulczewo, Imielnica i Borowiczki Parcele
  3. Budowa linii SN CIECHOMICE – etap IV i V
  4. Modernizację GPZ Piotrków Kujawski, Chełmża, Toruń Rubinkowo, Ciechocinek, Lubień, Miłobądz, Majewo, Pleniewo, Cedry, Bożepole oraz Pasłęk.

Dotacja została udzielona na realizację projektu pn. „Modernizacja sieci elektroenergetycznej Energa-Operator SA w celu zwiększenia możliwości rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych” ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, w ramach programu priorytetowego „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Celem tego programu, przeznaczonego dla Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, jest zwiększenie przepustowości sieci elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Natomiast Fundusz Modernizacyjny to nowy, europejski instrument finansowania modernizacji systemu energetycznego i poprawy efektywności energetycznej. Ma on działać w latach 2021–2030 i jest zasilany środkami ze sprzedaży 4,5 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami, tzw. EU ETS.

Poza efektem w postaci zmodernizowanej sieci i przyłączenia do niej nowych szybkich stacji ładowania realizacja projektu przyniesie również korzyści ekologiczne w postaci redukcji emisji szkodliwych substancji: CO2 o 3 168,36 mg/rok, tlenków azotu o 2,31 mg/rok oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,12 mg/rok.

- Możliwość szybkiego i łatwego ładowania pojazdów to dzisiaj kluczowe wyzwanie w procesie rozwoju elektromobilności w Polsce. Brak odpowiednich mocy w newralgicznych lokalizacjach skutecznie powstrzymuje przejście na e-mobilność. Ewolucja w transporcie bez udziału naszej spółki wydaje się niemożliwa do realizacji – mówi  Adam Tetyk, kierownik Projektu w Energa-Operator.

Modernizacja sieci należącej do Energa-Operator wraz ze zwiększeniem potencjału przyłączeniowego będzie wsparciem dla Polski w wypełnieniu wymogów Rozporządzenia AFIR (Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych będącego częścią pakietu Fit for 55).

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (1)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
No avatar
Gość
Odbieram dom z pompą ciepła, rekuperacją i klimatyzacją - chcę dołożyć magazyn energii i ładowarkę EV i przejść na taryfę dynamiczną. Jak się za to zabrać?
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl