Umowa o z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pozwoli przebudować ponad 26 km sieci SN i zmodernizować 11 Głównych Punktów Zasilania. Tym razem kwota przyznanej dotacji wynosi 120 mln zł, co stanowi 60 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji szacowanej na 200 mln zł.
W ramach inwestycji zaplanowano 15 zadań na terenie 4 oddziałów spółki: Płocka, Torunia, Gdańska i Olsztyna. Przeprowadzone zostaną prace związane m.in. z przebudową linii napowietrznych SN, budową linii kablowych, wymianą rozdzielnic i transformatorów WN/SN na jednostki o większej mocy. Przebudowa infrastruktury zwiększy potencjał przyłączeniowy dla przyłączenia szybkich punktów ładowania łącznie o ok. 143,5 MW.
- Rozwój elektromobilności, która jest jednym z elementów dekarbonizacji i transformacji energetycznej kraju, będzie napędzał popyt na energię elektryczną, a to wymaga zabezpieczenia mocy wytwórczych. W pierwszej kolejności należało wybrać te inwestycje, które posiadają największe ograniczenia techniczne oraz umożliwiają przyłączenie ogólnodostępnych stacji ładowania w krótkiej perspektywie czasowej. Wybrane do modernizacji zadania inwestycyjne wychodzą naprzeciw potrzebom stawianym przez rynek e-mobility – podkreśla Karolina Lipińska, wiceprezeska Zarządu Energa-Operator. .
Pakiet zaplanowanych w ramach projektu 15 zadań obejmuje:
Dotacja została udzielona na realizację projektu pn. „Modernizacja sieci elektroenergetycznej Energa-Operator SA w celu zwiększenia możliwości rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych” ze środków NFOŚiGW zgromadzonych na rachunku Funduszu Modernizacyjnego, w ramach programu priorytetowego „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Celem tego programu, przeznaczonego dla Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, jest zwiększenie przepustowości sieci elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Natomiast Fundusz Modernizacyjny to nowy, europejski instrument finansowania modernizacji systemu energetycznego i poprawy efektywności energetycznej. Ma on działać w latach 2021–2030 i jest zasilany środkami ze sprzedaży 4,5 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami, tzw. EU ETS.
Poza efektem w postaci zmodernizowanej sieci i przyłączenia do niej nowych szybkich stacji ładowania realizacja projektu przyniesie również korzyści ekologiczne w postaci redukcji emisji szkodliwych substancji: CO2 o 3 168,36 mg/rok, tlenków azotu o 2,31 mg/rok oraz pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,12 mg/rok.
- Możliwość szybkiego i łatwego ładowania pojazdów to dzisiaj kluczowe wyzwanie w procesie rozwoju elektromobilności w Polsce. Brak odpowiednich mocy w newralgicznych lokalizacjach skutecznie powstrzymuje przejście na e-mobilność. Ewolucja w transporcie bez udziału naszej spółki wydaje się niemożliwa do realizacji – mówi Adam Tetyk, kierownik Projektu w Energa-Operator.
Modernizacja sieci należącej do Energa-Operator wraz ze zwiększeniem potencjału przyłączeniowego będzie wsparciem dla Polski w wypełnieniu wymogów Rozporządzenia AFIR (Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych będącego częścią pakietu Fit for 55).
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |