„Powerbank” – podłączony do sieci lub nawet bez zasilania zewnętrznego – umożliwia jednoczesne ładowanie do czterech samochodów elektrycznych lub dwóch wyposażonych w instalację szybkiego ładowania prądem stałym. „Powerbank” może być również wykorzystywany do przechowywania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, zapewniając neutralność pod względem emisji CO2. Po podłączeniu do sieci staje się typowym punktem ładowania. Produkcja seryjna rozpocznie się w 2020 roku w zakładzie w Hanowerze.
Stacja szybkiego ładowania działa na zasadzie typowego powerbanku do zasilania urządzeń przenośnych. Korzystają z nich miliony użytkowników smartfonów. „Powerbank” produkcji Volkswagen Group Components jest, po prostu, znacznie większy i mocniejszy. Jego pojemność energetyczna wynosi do 360 kWh. Akumulatory pojazdów elektrycznych mogą być ładowane w krótkim czasie dzięki technologii szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 100 kW. Kiedy poziom energii akumulatora wbudowanego w stację ładującą spadnie poniżej określonej wartości, rozładowaną stację ładującą można wymienić na naładowaną. W wypadku gdy stacja ładująca jest podłączona do sieci elektrycznej, „powerbank” ładuje się sam i nie wymaga wymiany.
Testy stacji ładującej o wymiarach podstawy zaledwie 120 x 100 cm pokazują, że takie urządzenia mogą być umieszczone praktycznie wszędzie, co w przyszłości umożliwiłoby ładowanie pojazdów w niemal każdym miejscu – w mieście, w parkach, na stadionie lub przy okazji innych wydarzeń, gdziekolwiek się odbywają.
Jeśli „powerbank” będzie zasilany energią elektryczną wytwarzaną ze źródeł odnawialnych – pochodzącą z energii słonecznej lub z energii wiatru – mobilność elektryczna będzie neutralna z punktu widzenia emisji dwutlenku węgla. Kraje, które dużą część energii pozyskują w taki sposób, będą miały możliwość przechowywania części energii. Jednocześnie dostęp do niej za pośrednictwem „powerbanku” zmniejsza obciążenie sieci energetycznej w godzinach szczytu.
Z technicznego punktu widzenia stacja ładująca jest oparta na akumulatorach wykorzystywanych w modułowej płycie podłogowej Grupy Volkswagen (MEB) zaprojektowanej dla samochodów elektrycznych. Oprócz korzyści wynikających z możliwości zastosowania w niej akumulatorów o różnej pojemności energetycznej, stacja ładująca zapewnia im – przede wszystkim – drugie życie. Akumulatory podlegają wymianie, gdy tracą zdolność do magazynowania energii w czasie i gdy spada ona poniżej poziomu minimalnego określonego przez producenta. Jeśli pozytywnie przejdą szczegółowe testy, można je zastosować w stacji szybkiego ładowania, czyli dać im drugie życie, co – w długoterminowej perspektywie – zmniejsza wykorzystanie cennych surowców.
W ramach projektu pilotażowego pierwsze stacje szybkiego ładowania zostaną zainstalowane już w pierwszym półroczu 2019 r. w siedzibie Volkswagen AG w Wolfsburgu i będą wspierać budowę infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w mieście. Produkcja seryjna pierwszych stacji szybkiego ładowania rozpocznie się w 2020 roku w zakładach Volkswagena w Hanowerze.
* – model studyjny
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |