Pierwszy elektryczny wózek czołowy z funkcją bocznej wymiany baterii zaprezentowano w 2005 roku. Znacząco ograniczając czas potrzebny na zastąpienie akumulatora w pełni naładowanym egzemplarzem i redukując do minimum ryzyko wykonania tej czynności, RX 20 zrewolucjonizował wtedy sposób myślenia o wydajności pojazdów transportu wewnętrznego i wkrótce potem stał się ogólnoświatowym bestsellerem. Po 13 latach hamburski producent pomarańczowych wózków prezentuje nową, jeszcze lepiej zoptymalizowaną generację przeboju.
Podstawowym wyróżnikiem zmodernizowanego RX 20 jest skuteczne pogodzenie dwóch pozornie sprzecznych dążeń. Wózek jest krótszy i niższy niż jego poprzednicy. Mimo to mieści się w nim bateria o podwyższonej pojemności, a w kabinie operatora jest więcej miejsca niż dotychczas. W modelach RX 20-14C i RX20-16c o udźwigu 1,4 oraz 1,6 t, zastosowano skróconą ramę, gwarantującą swobodne manewrowanie w wąskich korytarzach roboczych. Standardowa wysokość na poziomie 2035 mm pozwala na rozładunek kontenerów, a dostępny opcjonalnie model z dachem obniżonym do 1949 mm zmieści się także w niskich bramach i wagonach towarowych.
W porównaniu do poprzednich wersji, warianty 3-kołowe mają nawet o 29 mm, a modele 4-kołowe – o 171 mm mniejsze wymiary. Dzięki przemyślanej konstrukcji i udanej miniaturyzacji, tak kompaktowy wózek można wyposażyć w baterię o pojemności 625 Ah.
Pomimo zmniejszenia wymiarów całkowitych, operator ma więcej miejsca niż kiedykolwiek wcześniej. Efekt uzyskano obniżając o 60 mm dolną krawędź ograniczającą przestrzeń na nogi. Wnętrze kabiny jest w sumie o 16 mm wyższe. W parze z ażurową konstrukcją dachu oraz zastosowaniem wąskich profili masztu w kształcie litery C, rozwiązanie gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Zmodernizowane wózki RX 20 wyposażono w szereg usprawnień wspomagających sterowanie i jazdę. Na monitorze wyświetlany jest komplet informacji o parametrach takich jak: prędkość poruszania, kąt nachylenia podłoża, stabilność, stan baterii, a dostępne na nim menu pozwala dostosować tryb działania do obecnych warunków. W pojeździe zastosowano dodatkowo systemy redukujące prędkość na zakrętach oraz w sytuacji, gdy karetka wideł jest uniesiona.
Nowa seria STILL RX 20 składa się łącznie z 13 typów wózków o udźwigu nominalnym od 1,4 do 2 ton. Osiągają one prędkość do 20 km/h i są w stanie układać palety na poziomie do 5900 mm. Maszyny można dodatkowo wyposażyć w pojemne i trwałe baterie litowo-jonowe.
Nowoopracowany moduł napędowy z dwoma trójfazowymi silnikami jezdnymi z obudową, aktywnym układem chłodzenia oraz nową wersją przetwornicy nie wymaga częstych konserwacji nawet przy intensywnej eksploatacji. Co więcej, pozwala wózkowi pokonywać przy pełnym załadunku wzniesienia o nachyleniu do 20%.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |