Zmiana dostawcy energii elektrycznej - Energetyka
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna GRUPY Energetyka Zmiana dostawcy energii elektrycznej
REKLAMA
REKLAMA

Zmiana dostawcy energii elektrycznej

Awatar użytkownika
Maciej Kurzyk

Ostatnio coraz bardziej popularna staje się zmiana dostawcy energii elektrycznej. Czy ktoś już przeszedł tę procedurę? Co się z nią wiąże i czy opłaca się dla domowego użytkownika?

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Awatar użytkownika
Rafał Korol

Witam!

Ostatnio bardzo dużo myślałem o zmianie dostawcy energii elektrycznej.

W praktyce, zmieniamy tylko dostwcę "energii czynnej" czyli tej, którą w rzeczywistości zużyjemy. Dla przykładu, jeżeli zużywamy 200kWh miesięcznie i płacimy netto 0,2951zł za kWh to musimy do tego dodać jeszcze opłatę za dystrybucję energii oraz czynniki jakościowe aby wyszedł nam wynik końcowy do zapłaty, oczywiście plus 22VAT.

Jeżeli znajdziemy dostawcę, którego energia czynna będzie kosztowała np 0,2555zł netto to zyskamy jedynie na zmniejszeniu kwoty za faktycznie zużyte kWh.

Pozostałe opłaty, czyli dystrybucja, opłaty abonentowe oraz stawki jakościowe pozostaną u naszego rdzennego dostawcy energii elektrycznej. Dodatkowo w takim rozwiązaniu będziemy otrzymywali 2 rachunki: dostawcy podstawowego oraz tego na którego się zdecydowaliśmy zmienić (jeżeli się nie mylę plus jego abonament).

Inaczej może wyglądać sytuacja, w której do naszego bloku/mieszkania jest przyłączonych kilku dostawców (z czymś takim jeszcze się nie spotkałem :), wtedy prawdopodobnie mielibyśmy możliwość całkowitej zmiany dostawcy energii.

Osobiście, nie znalazłem nowego dostawcy, przy którym miałbym znaczną różnicę w stawce za 1kWh, dlatego odpuściłem sobie ten trud i wysiłek. Dla ułatwienia sprawy, można dać nowemu dostawcy upoważnienie do załatwienia wszystkich formalności z obecnym dostawcą (zerwanie umowy, przejście do nowego dostawcy itp.)

 

Jeżeli w czymś się mylę, to proszę o sprostowanie, może dzięki temu podejmę się zmiany :D

 

pozdrawiam serdecznie,

Rafał

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Awatar użytkownika
Maciej Kurzyk

A czy próbowałeś liczyć wartość rachunku za pomocą kalkulatorów dostępnych na stronach dystrybutorów - ciekawy jestem czy są one rzetelne i pokazują prawidłowe dane i wyliczenia? Przecież wiadomo, że zależy im na możliwie dużej liczbie odbiorców. Może jeszcze nie walczą o klienta, ponieważ masa ludzi nie zdaje sobie sprawy z możliwości zmiany operatora - jednak ta sytuacja niedługo zmieni się. Na razie wiem, że operatorzy walczą o firmy - jednak mam nadzieję , że i klienci - gospodarstwa domowe doczekają się rzetelnych kampanii informacyjnych i łatwych możliwości zmiany dostawcy energii.

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Awatar użytkownika
Rafał Korol

Witam!

Z tego co pamiętam, to w tych kalkulatorach uwzględniona jest tylko energia czynna, bez dystrybucji. W porównaniu do mojego dystrybutora, te kalkulatory obliczały średnio o 50-80zł mniej niż płacę.

Zadzwoniłem do Vattenfall i miła pani z obsługi poinforowała mnie, że w przypadku zmiany dystrybutora będę płacił u nich za energię czynną, ale dystrybucja pozostanie u obecnego sprzedawcy, dlatego póki co zrezygnowałem ze zmiany dystrybutora.

Pozdrawiam.

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Marek

Jakby ktoś chciał zmienić dostawcę energii na stronie Urzędu Regulacji Energetyki znalazłem opis procedury:

 

6 kroków-czyli jak zmienić sprzedawcę energii elektrycznej

  Krok 1 - Odbiorca zawiera umowę sprzedaży z nowym sprzedawcą

Nowa umowa sprzedaży powinna wejść w życie z dniem wygaśnięcia umowy sprzedaży z dotychczasowym sprzedawcą.

Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość sprzedaży. UWAGA: zapytaj nowego sprzedawcę o możliwość zawarcia umowy kompleksowej (zastępującej dwie umowy – handlową i dystrybucyjną)


Krok 2 - Odbiorca wypowiada umowę sprzedaży dotychczasowemu sprzedawcy


Ten krok może wykonać nowy sprzedawca W przypadku, gdy sprzedawcą dotychczasowym była spółka dystrybucyjna, odbiorca wypowiada tzw. umowę kompleksową, czyli obejmującą zarówno warunki sprzedaży energii elektrycznej jak i świadczenia usługi dystrybucji.

 

Krok 3 - Odbiorca zawiera umowę o świadczenie usługi dystrybucji
Ten krok może wykonać nowy sprzedawca
Po wypowiedzeniu umowy kompleksowej, oprócz nowej umowy sprzedaży z
wybranym sprzedawcą, odbiorca zawiera z operatorem systemu
dystrybucyjnego umowę o świadczenie usług dystrybucji. Umowa ta wchodzi
w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej.



Istotne jest, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca
może zawrzeć na czas nieokreślony i nie jest konieczne wypowiadanie i
ponowne jej zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.

 
Krok 4 - Odbiorca informuje operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu nowej umowy sprzedaży
W niektórych przypadkach ten krok może wykonać sprzedawca z upoważnienia odbiorcy
Zgłoszenie (może być wymagane pisemne) powinno zawierać:
a) określenie stron nowej umowy sprzedaży,
b) termin obowiązywania umowy,
c) planowane ilości dostaw energii,
d) określenie podmiotu odpowiedzialnego za bilansowanie handlowe 

(najczęściej będzie nim nowy sprzedawca),

Obecnie odbiorca zakupuje energię elektryczną od przypisanego mu terytorialnie przedsiębiorstwa energetycznego, które świadczy usługi:

  • sprzedaży - jako sprzedawca,
  • dystrybucji (transportu) - jako operator systemu dystrybucyjnego.

 

Od 1 lipca 2007 roku wszyscy mamy możliwość zakupu energii od wybranego przez siebie niezależnego sprzedawcy.

Usługę dystrybucji świadczą dotychczasowi operatorzy systemów dystrybucyjnych.

 

 

Krok 5 - Dostosowanie układów pomiarowo—rozliczeniowych (liczników)

Tu też odbiorca może korzystać z pomocy nowego sprzedawcy

W zależności od wielkości zużycia energii zmiana sprzedawcy może wymagać dostosowania układu pomiarowo - rozliczeniowego.

Koszty dostosowania układu ponosi właściciel układu.

W przypadku odbiorców przyłączonych do sieci o niskim napięciu, liczniki należą do operatorów systemów dystrybucyjnych.

W przypadku tych odbiorców, brak licznika z rejestracją i transmisją danych nie stanowi przeszkody w zmianie sprzedawcy.

 

Krok 6 - Odczyt licznika i rozliczenie końcowe ze „starym” sprzedawcą

W dniu wejścia w życie nowej umowy sprzedaży (czyli w dniu zmiany sprzedawcy) operator systemu dystrybucyjnego zobowiązany jest dokonać odczytu układu pomiarowego.

W przypadku liczników uniemożliwiających transmisję danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu 5 dni roboczych po zmianie sprzedawcy.

Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu oraz nowemu sprzedawcy w określonym terminie (do 5 dnia następnego miesiąca).

Na tej podstawie sprzedawcy wystawią odbiorcy faktury. Dotychczasowy sprzedawca przygotuje rozliczenie końcowe.

Ostatnio edytowane 05.05.2010 przez Artur Kulikowski. Powód: format
cytuj zgłoś nadużycie
Brak awataru
Paweł Skibicki

Można to uprościć do 3 kroków - wystarczy podpisać Umowę z nowym sprzedawcą wraz z pełnomocnictwami - opis również na URE: www.maszwybor.gov.pl

Ponieważ zajmuję się sprzedażą energii jako Autoryzowany Przedstawiciel CEZ Trade Polska w ramach Grupy PROEN, chciałbym wyjaśnić kolegom, że obecnie zmiana dostawcy ma sens tylko w firmach. Generalnie w dużym uproszczeniu można przyjąć, że zyskuje się jeden rachunek w roku - szczegółowo to zależy od taryfy, dystrybutora, itd.

Przykład: Stacja Paliw, zużycie 140 MWh rocznie, taryfa C12a, OSD ENERGA, promocja 5% a mimo tego oszczędność miesięczna wyszła około 700 zł.

NAJWAŻNIEJSZA jest gwarancja stałej ceny w okresie kontraktu - pozwala na zabezpieczenie się przed podwyżkami :)

Ostatnio edytowane 30.06.2011 przez Paweł Skibicki. Powód: rozszerzenie
cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Bartłomiej Zdych

Dzień dobry.

Zajmuję się doradztwem w zakresie redukcji kosztów zakupu en. elektrycznej dla podmiotów objętych PZP. W trakcie ostatnio prowadzonych postepowań (przetargi na zakup energii elektrycznej) napotkałem na następujacy problem:

Termin rozwiazania umowy kompleksowych został okreslony na '6 miesięcy ze skutkiem na koniec roku obowiazywania taryfy'

Mam 2 pytania:

1. Jak interpretować w/w zapis w świetle faktu, iż nie istnieje coś takiego, jak 'koniec roku obowiazywania taryfy' - abstrahując od tego, że nie istnieje juz w zasadzie coś takiego jak 'taryfa', cenniki sprzedawców (w tym sprzedawcy, od którego kupują energię el. moi klienci) nie maja okreslonego terminu obowiązywania!

2. Analizując ten problem przyjrzalem sie jeszcze raz zapisom w Prawie Energetycznym odnośnie zmiany sprzedawcy - no i zacząłem się zastanawiać... Otóż

a) Artykuł 5b ust 4 mówi, że: '4. Odbiorca końcowy może wypowiedzieć umowę, [kompleksową], na zasadach i w trybie określonym w art. 4j ust. 3 i 4.

b) z kolei Artykuł 4j ust. 4 mówi, że ' 4.Umowa, na podstawie której przedsiębiorstwo energetyczne dostarcza paliwa gazowe ub energię elektryczną odbiorcy tych paliw lub energii w gospodarstwie domowym, ulega ozwiązaniu z ostatnim dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym oświadczenie tego odbiorcy dotarło do przedsiębiorstwa energetycznego. Odbiorca ten może wskazać późniejszy termin rozwiązania umowy.'

Czy takie sformułowanie nie oznacza przypadkiem, że KAZDA umowa kompleksowa zawarta przed 1.01.2007 może być rozwiązana w terminie 1-miesięcznym??? Wiem, że w Art. 4j ust4 mówi sie o gospodarstwach domowych, ale czy przypadkiem delegacja z Art 5b ust 4 nie dotyczy tylko samego sposobu i trybu wypowiedzenia, a obejmuje zakresem WSZYSTKIE podmioty - w tym przedsiębiorstwa prywatne i jednostki objete PZP?

Być może ktoś z Państwa miał styczność z taką sytuacją - proszę o pomoc, za ktorą z góry dziękuję!

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Paweł Skibicki

Witam,

Jest prawie tak jak Pan myśli... każda Umowa Kompleksowa zawarta na CZAS NIEOKREŚLONY w grupach taryfowych Cxx jest wypowiadana jednomiesięcznie ze skutkiem na koniec miesiąca. W grupach taryfowych Bxx jest to okres 3-miesięczny. W razie problemów ze strony operatora/sprzedawcy - zawsze URE chetnie rozstrzyga problem (kara finansowa dla dystrybutora/sprzedawcy). Oczywiście to dotyczy UMÓW NA CZAS NIEOKREŚLONY.

cytuj zgłoś nadużycie
Brak awataru
Bartłomiej Zdych

Panie Pawle

Bardzo dziękuję za reakcję na mego posta! Tak, oczywiście, me pytanie tyczy się umów na czas nieokreslony.

Czy mógłby Pan wskazać jeszcze jakąś wykładnię poza przytoczonymi przeze mnie zapisami w Prawie Energetycznym? Zakładam, że muszą być jeszcze jakieś inne akty prawne regulujące tę kwestię - w PE nie ma bowiem mowy o 3-miesięcznym terminie wypowiedzenia dla umów dla Bxx. Jeszcze raz chciałbym sie jeszcze upewnić - nawet jesli w starej umowie kompleksowej są jakieś koszmarne zapisy dotyczące terminu rozwiązania umowy (np wspomniane 6 miesięcy), mozna ja wypowiedzieć w terminie 1 lub 3 miesięcy?

Tak na marginesie - jest Pan chyba pierwszą osobą, która potwierdza moją tezę - zarówno Biuro Prawne URE, jak i sprzedawcy, z którymi rozmawiałem wskazywali zapisy w umowie jako obowiązujące jeśli chodzi o rozwiązywanie umów...

Dzięki z góry za odpowiedź, pozdrawiam!

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Paweł Skibicki

Niestety nie wskażę Panu wykładni prawnej - trzeba poszukać chyba w rozporządzeniach. Moje potwierdzenie wynika tylko z praktyki. Analizując zapisy rozporządzeni, owa firma winna po wejściu w życie ustawy przesłac klientowi aneks do Umowy regulujący kwestie wypowiedzenia - być może cos takiego miało miejsce. Z praktyki mogę Panu powiedzieć, że klienci "nie dbają" o Umowy i Aneksy dotyczące mediów - niestety...

cytuj zgłoś nadużycie
Brak awataru
Bartłomiej Zdych

jeszcze raz dziękuję, Panie Pawle!

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Adam Rychlewski

Z tego co dziś przeczytałem na portalu już nie będzie problemu z opłacaniem dwóch rachunków: za prąd i przesył. Teraz ma być jeden rachunek. Myślę że sporo klientów mogło rezygnować z przejścia ze względu na niechęć do opłacania dwóch oddzielnych rachunków.

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
andrzej brandys

tylko że żaden sprzedawca nic nie wie o nowych umowach kompleksowych na dzień dzisiejszy

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Anna Pękala

witam, czy jest ktos w stanie mi podpowiedziec jak skutecznie wypowiedziec umowe kompleksowa z zapisem 6 miesiecy wypowiedzenia ze skutkiem na koniec obowiazywania taryfy sprzedawcy?

moze komus udalo sie juz ja skutecznie wypowiedziec nie czekajac tyle czasu, bo przy najgorszym ukladzie jest to az 18 miesiecy?

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
Brak awataru
Grzegorz Laicki

ja zmienilem dostawce w swojej firmie na energie dla firm. Jak dla mnie strzal w przyslowiowa 10. Firma szybko wyliczyla mi moje prognozy i okazalo sie ze bede placil mniej jak u obecnego dostawcy.

cytuj pomógł zgłoś nadużycie
odpowiedz
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl