Nowe technologie otaczają nas zewsząd i są dla naszego codziennego życia coraz ważniejsze. Dlatego zarządzanie usługami IT, które w dużej mierze kierują naszą działalnością na wielu płaszczyznach, jest tak ważne i powinno być prowadzone według sprawdzonych metod działania. W wielu przypadkach rozwiązaniem dla osób, które szukają wsparcia w tym zakresie może być Kodeks postępowania dla działów informatyki ITIL.
Wypracowany w latach 80-tych minionego wielu Kodeks postępowania dla działów informatyki ITIL to zbiór określonych ściśle zasad, które podają właściwe działania przy oferowaniu usług informatycznych. Założeniem opracowanego kodeksu jest wypracowanie takich zasad, dzięki którym będzie można pracować skuteczniej na obszarze wszystkich usługi IT. Jest to kwestia szczególnie ważna w przypadku osób, których działalność opiera się właśnie na usługach informatycznych.
Współcześnie opracowana biblioteka ITIL składa się z pięciu pozycji:
Dzięki ściśle określonym pozycjom, które biorą na warsztat wszystkie elementy metodyki ITIL można wypracować zasady, dzięki którym będzie można skoncentrować się na zarządzaniu usługami IT, które się oferuje. Celem działania w ramach ITIL jest kompleksowe zarządzanie infrastrukturą i usługami. Za cel nie stawia się w przypadku ITIL technologii, lecz dąży się do wypracowania dodatniej wartości korzystnej dla klienta.
Korzyści jakie można otrzymać od działania w ramach ITIL są następujące: optymalizacja kosztów związanych z usługami IT, lepsza komunikacja w ramach usług IT, poprawa relacji z klientem dzięki lepiej zorganizowanym i zarządzanym usługom, stała poprawa organizacji usług IT dzięki stosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, ITIL przygotowuje dla wszystkim kompleksowe zasady w ramach jednego zbioru, dlatego nie ma problemu z ich odnalezieniem. Od ITIL oczekiwać można przede wszystkim poprawy własnych usług w zakresie infrastruktury IT.
ITIL to określony kodeks postępowania dla działów informatyki - nie daje on jednak rozwiązań bezpośrednio skierowanych do konkretnych firm czy usługodawców. Dlatego nie można zastosować go wprost. Założeniem metodyki zarządzania projektami ITIL jest wprowadzenie do podejmowanych działań poszczególnych zasad wypracowanych w ramach bibliotek ITIL. Wprowadzenie poszczególnych zasad pozwoli wypracować skuteczną dla danej infrastruktury IT metodę, która przyniesie oczekiwane skutki w zarządzaniu usługami informatycznymi.
Więcej wartościowych informacji na temat ITIL Foundation i certyfikatów na inprogress.pl.
REKLAMA |
REKLAMA |