Przykładowe rozwiązania w zakresie efektywności energetycznej w hydrostatycznych napędach układu jazdy w maszynach samojezdnych - UKŁADY NAPĘDOWE - MASZYNY BUDOWLANE - BOSCH REXROTH - UKŁADY HYDRAULICZNE - HYDRAULIKA PRZEMYSŁOWA - HET - MASZYNY SAMOJEZDNE
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Automatyka Przykładowe rozwiązania w zakresie efektywności energetycznej w hydrostatycznych napędach układu jazdy w maszynach samojezdnych
drukuj stronę
poleć znajomemu

Przykładowe rozwiązania w zakresie efektywności energetycznej w hydrostatycznych napędach układu jazdy w maszynach samojezdnych

fot. Bosch Rexroth

Wyższa efektywność energetyczna oraz silny rozwój magistral przesyłania danych to obecnie mega trendy, które w istotny sposób odciskają swoje piętno w rozwoju maszyn i urządzeń. W nurt ten wpisuje się również firma Bosch Rexroth ze swoją systematyką Rexroth 4EE – Rexroth dla efektywności energetycznej, której założeniem jest nie tylko badanie i redukowanie zapotrzebowania energii pojedynczych elementów lecz całych układów. Bosch Rexroth kładzie nacisk na rozwój energooszczędnych komponentów i rozwiązań systemowych.

HET - Automatyczny układ napędu jazdy na wszystkie koła

Propozycją dla maszyn komunalnych lub mini ładowarek jest kompaktowe rozwiązanie typu plug‑and‑play pozwalające w hydrostatycznym układzie napędu jazdy pojazdu na automatyczne przełączanie we właściwym momencie pomiędzy napędem na dwa koła a napędem na wszystkie koła.

W skład hydrostatycznego napędu jazdy wchodzą sprawdzone standardowe elementy składowe, jak np. pompy wielotłokowe typu A4VG lub A10VG, a także silniki hydrauliczne MCR ze stałą lub zmienną chłonnością oraz nowo skonstruowanego bloku HET. W bloku HET nie ma żadnych czujników ani elektronicznych elementów sterowniczych.

HET – High Efficiency Traction – przykłady zastosowania w maszynach samojezdnych

 

HET – High Efficiency Traction – przykłady zastosowania w maszynach samojezdnych

Wysoka sprawność energetyczna Układu Kontroli Trakcji (HET) wynika między innymi z faktu, że napęd na wszystkie koła aktywowany jest tylko wtedy, gdy jest potrzebny – całkowicie automatycznie, bez żadnego działania podejmowanego przez kierowcę. Ponadto specjalnie skonstruowany blok zaworowy eliminuje całkowicie spadek sprawności układu spowodowany poślizgami kół z powodu np. ukształtowania terenu oraz tzw. „naturalne” poślizgi wynikające z odkształcenia się opon gumowych.

Dzięki zastosowaniu układu HET udało się pogodzić dwa sprzeczne cele: najwyższa możliwa siła uciągu w trudnych warunkach przy zachowaniu optymalnej efektywności wykorzystania energii.

To wszystko powoduje, że system HET jest niezwykle elastycznym rozwiązaniem i może być stosowany w wielu rozmaitych typach pojazdów, takich, jak pojazdy dla służb miejskich (komunalnych), mini-wywrotek oraz niewielkich ładowarek przedsiębiernych. System jest tak zaprojektowany, aby spełniał możliwie najszerszy wachlarz wymagań, w tym również zapewniał wymaganą prędkość pojazdu oraz znacznie redukuje koszty zabudowy i orurowania na pojeździe.

DHC – Diesel Hydraulic Control

Interesującą propozycją dla maszyn budowlanych jest hydrostatyczny napęd układu jazdy z wykorzystaniem układu DHC. W skład układu wchodzą standardowe komponenty, jednostki wielotłokowe o wysokim ciśnieniu pracy: pompy hydrauliczne typu A4VG serii 40 i silniki hydrauliczne typu A6VM serii 71 oraz elektronika Bodas typu RC wraz z oprogramowaniem.

DHC to inteligentne połączenie sterowania silnika spalinowego i hydrauliki.

Hydrauliczny napęd jazdy informuje z wyprzedzeniem silnik spalinowy o obciążeniu, a ten przewidująco pracuje tak, aby nie dopuścić do znacznych wahnięć prędkości obrotowej. Hydraulika i silnik spalinowy komunikują się nawzajem poprzez magistralę CAN i współdziałają, aby zużycie i emisja spalin pozostała na niskim poziomie, przy jednoczesnym zachowaniu zadawalającej dynamiki układów.

Układ identyfikuje cykliczne wymagania hydrauliki układu jazdy wyliczając z charakterystyki DHC optymalny punkt pracy dla silnika spalinowego i komponentów hydrauliki. Charakterystyka DHC powstaje poprzez nałożenie charakterystyki pracy silnika spalinowego oraz hydrauliki układu napędowego jazdy. Charakterystyka DHC przedstawia zatem specyficzne dla danej maszyny zależności prędkości obrotowej, współczynnika sprawności i momentu obrotowego.

Ponieważ silnik spalinowy dostarcza tyle mocy ile aktualnie potrzebne jest dla komponentów hydraulicznych, znacznie spada zużycia paliwa w porównaniu do konwencjonalnego układu, a tym samym uzyskujemy wzrost sprawności energetycznej.

DHC – Diesel Hydraulic Control

Charakterystyka DHC powstaje poprze nałożenie charakterystyki pracy silnika spalinowego oraz hydrauliki układu napędowego czy hydrauliki układu roboczego.

Charakterystyka DHC powstaje poprzez nałożenie charakterystyki pracy silnika spalinowego oraz hydrauliki układu napędowego czy hydrauliki układu roboczego.

Bosch Rexroth oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie hydrauliki i elektroniki „z jednej ręki”. Odpowiedni dobór i powiązanie elementów obu układów daje ogromne możliwości w uzyskaniu optymalnych i spełniających oczekiwania klientów parametrów specyficznych dla danej maszyny. Coraz powszechniej jest stosowanie magistrali CAN jako łącza do komunikacji w maszynach sterowanych hydrauliką. Bosch Rexroth jako jeden z niewielu producentów oferuje inteligentne rozwiązania, które sprawiają, że aplikacje dla maszyn samojezdnych staja się bardziej „wydajne” i przyjazne dla środowiska.

Kontakt dla czytelników:
mgr inż. Krzysztof Soboń
tel.: +48 0 604 530 460
fax: +48 22 7588735
e-mail: krzysztof.soboń@boschrexroth.pl
www.boschrexroth.pl

REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
Bosch Rexroth Sp. z o.o.
ul. Jutrzenki 102/104, Warszawa
tel.  +48 22 738 18 00
$nbsp;
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl