Postępy na polu efektywności energetycznej w Polsce - POLSKA - POLITYKA ENERGETYCZNA - ZUŻYCIE ENERGII - EFEKTYWNOŚĆ ENERGETYCZNA - ENERGOCHŁONNOŚĆ - GOSPODARKI ENERGOCHŁONNE - ODEX
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Energetyka Postępy na polu efektywności energetycznej w Polsce
drukuj stronę
poleć znajomemu

Postępy na polu efektywności energetycznej w Polsce

Główny Urząd Statystyczny wydał raport "Efektywność wykorzystania energii w latach 2000-2010". Do zwiększania efektywności energetycznej zobowiązuje nas dyrektywa unijna. Publikacja GUS-u prezentuje trendy w tym obszarze w skali makro i w poszczególnych obszarach gospodarki oraz umożliwia ocenę skutków działań i programów w zakresie efektywności energetycznej.

Efektywność energetyczna jest filarem polityki energetycznej Unii Europejskiej. W 2020 roku zużycie energii ma być mniejsze o 20% niż w scenariuszu "business as ustal". Działań na rzecz zwiększania efektywności energetycznej procesów wytwarzania, przesyłu i użytkowania energii podejmuje się także Polska. Zobowiązani dyrektywą 2006/32/WE z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego użytkowania energii i usług energetycznych do 2016 roku musimy osiągnąć cel oszczędności energii o 9% w stosunku do średniego zużycia energii finalnej z lat 2001–2005.

Za trzy lata musimy zużywać rocznie o 53 452 GWh energii finalnej mniej niż średnia z pierwszych pięciu lat XX w. W 2009 roku mieliśmy zaoszczędzić 2% energii, czyli 11 878 GWh, podczas gdy spadek wyniósł aż 5,9% (35 320 GWh). Na podstawie tych danych GUS wraz z Krajową Agencją Poszanowania Energii SA szacują, że w 2016 roku oszczędności sięgną 11% (67 211 GWh), czyli wyraźnie przekroczymy założony cel.

Obliczenia te odnoszą się do scenariusza bazowego i nie oznaczają wcale, że zużywamy mniej energii. Wręcz przeciwnie – jej zużycie wzrasta, choć wolniej niż PKB. Produkt krajowy brutto w ciągu dekady 2000-2010 wzrósł o 46%. Największe tempo wzrostu w omawianym czasie odnotował sektor przemysłu. Natomiast średni wzrost zużycia energii pierwotnej w tym samym czasie wyniósł 1,1%. W przypadku finalnego zużycia energii, po niewielkich wahaniach na początku dekady nastąpił jego powolny wzrost. W tym przypadku średnie tempo wzrostu w latach 2000-2010 wyniosło 1,9%. Po uwzględnieniu zróżnicowanych warunków pogodowych (tzw. korekta klimatyczna) tempo wzrostu zużycia energii finalnej wyniosło 0,9% w latach 2000-2009.

Najwięksi energochłonne sektory 

W pierwszy dziesięcioleciu w strukturze finalnego zużycia energii według sektorów nastąpił znaczący spadek udziału przemysłu (z 32% do 23%) i wzrost udziału transportu (z 17% do 26%). Warto odnotować, że w Polsce prawie 95% tej energii zużywa transport drogowy, a jedynie 2% transport kolejowy. Energochłonny transport lotniczy to 3%, śladowe ilości należy przypisać żegludze śródlądowej i przybrzeżnej.

W latach 2000-2010 spadek udziału zanotował sektor rolnictwa, wzrost nastąpił w sektorze usług. Największym konsumentem pozostały jednak gospodarstwa domowe z udziałem wynoszącym 32%.

Zmiany w strukturze zużycia energii finalnej są przede wszystkim wynikiem działań podejmowanych w sektorze przemysłowym (m.in. racjonalizacji zużycia, związanej z rosnącymi cenami nośników energii), a także przez władze publiczne (np. programów proefektywnościowych skierowanych do gospodarstw domowych).

Zużycie energii a energochłonność polskiej gospodarki

Aby lepiej porównywać postępy różnych państw na drodze do zrównoważonej energetycznie przyszłości, o zużyciu energii mówi się często w zestawieniu z produktu krajowego brutto. Energochłonność gospodarki to właśnie stosunek zużycia krajowego brutto energii do PKB.

Choć w ciągu 10 lat znacznie się poprawiliśmy, na tle Unii Europejskiej pod względem zużycia energii polska gospodarka wciąż wypada blado. Podczas gdy w 2006 roku średnia unijna wyniosła 175,7 kilogramów ekwiwalentu ropy naftowej (kgoe) na 1000 euro, energochłonność polskiej gospodarki wyniosła aż 426,3 kgoe/1000 euro. W ciągu 5 lat w UE wskaźnik ten spadł jedynie o 4,4%, czyli o 7,7 kgoe/1000 euro, w Polsce – aż o 52,4 kgoe/1000 euro – o 12,3% do 373,9 kgoe/1000 euro.

Jeśli chodzi o spadek energochłonności, rok 2010 nie był jednak najbardziej pomyślny. Zarówno Unia Europejska, jak i Polska odnotowały wtedy jej wzrost. W przypadku Polski był on pierwszym od 1993. Szczegółowych danych z 2011 roku jeszcze nie ma. Można mieć jednak nadzieję, że powrócimy do spadkowego trendu. Cieszyć natomiast zdecydowanie może tempo poprawy energochłonności w latach 2000-2008 – dwukrotnie wyższe niż w UE. Pomimo to, wciąż pozostaje jeszcze wiele pracy, aby zbliżyć się do średniej europejskiej.

Zwiększanie efektywności energetycznej

O ile energochłonność gospodarki mówi nam o ilości pochłanianej przez nią energii w stosunku do wartości wyprodukowanych dóbr, o tyle same działania na polu efektywności energetycznej pozwala ocenić wskaźnik ODEX.

Jest on obliczany poprzez zestawianie zmian w jednostkowym zużyciu energii, obserwowanych w danym czasie na określonych poziomach użytkowania końcowego. Nie pokazuje bieżącego poziomu intensywności energetycznej, lecz postęp w stosunku do roku bazowego. Jest obliczany dla każdego roku jako iloraz rzeczywistego zużycia energii w danym roku i teoretycznego zużycia energii nieuwzględniającego efektu zużycia jednostkowego (tzn. przy założeniu dotychczasowej energochłonności procesów produkcji danych wyrobów). Spadek wartości wskaźnika oznacza wzrost efektywności energetycznej.

W latach 2000-2010 wskaźnik ODEX obniżył się ze 100 punktów do 72,8. Średnie tempo poprawy wyniosło 3,1% na rok. Najszybsze tempo poprawy (5,1% rocznie) zanotował przemysł przetwórczy. W sektorze gospodarstw domowych wskaźnik ODEX dynamiczniej spadał do roku 2003, następnie tempo poprawy było niewielkie. Średnioroczna poprawa w latach 2000- 2010 w tym sektorze wyniosła 2,5%. W sektorze transportu wartość wskaźnika pozostawała na zbliżonym poziomie do 2004 roku po czym zaczęła się obniżać. Ogółem w latach 2000- 2010 średnie tempo poprawy wyniosło 1,7%.

Rola sektora publicznego

Wskaźnik poprawy efektywności energetycznej, podobnie jak energochłonność polskiej gospodarki, spada. Dzieje się tak głównie dzięki ustawie o efektywności energetycznej, która określa zadania administracji publicznej w tym zakresie.

Jednostki sektora publicznego realizując swoje zadania, powinny stosować co najmniej dwa z pięciu środków poprawy efektywności energetycznej wymienionych w ustawie. Powinny również pełnić wzorcową rolę w dziedzinie promocji budynków o niemal zerowym zużyciu energii. Dofinansowanie UE dla budynków użyteczności publicznej, np. szkół czy szpitali, będzie udzielane w pierwszej kolejności (a po roku 2015 wyłącznie) budynkom o podwyższonej efektywności energetycznej, przede wszystkim tym o niemal zerowym zużyciu energii. Planuje się promocję projektów demonstracyjnych i pilotażowych takich budynków. Powinno to być inspiracją dla innych podejmujących podobne działania.

Wcześniej, od 2013 roku, wszystkie budynki rządowe o powierzchni powyżej 500 m2powinny mieć umieszczoną w widocznym miejscu etykietę energetyczną. Od 2015 roku obowiązek ten dotyczyć będzie również budynków o powierzchni powyżej 250 m2.

Katalog działań i inwestycji

Jednak niektóre informacje o środkach poprawy efektywności energetycznej i mechanizmach finansowych są dostępne już teraz. Informacji beneficjentom Programu "Inteligentna Energia – Europa" (IEE II) udziela Krajowa Agencja Poszanowania Energii SA w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji 2007-2013. Działalność mającą na celu poprawę zarządzania energią w przemyśle prowadzi natomiast Polsko-Japońskie Centrum Efektywności Energetycznej.

Istnieją również inne organizacje, stowarzyszenia i instytucje, które w ramach swoich zadań świadczą usługi informacyjno-doradcze w zakresie promowania zagadnień poszanowania energii, takie jak: Narodowa Agencja Poszanowania Energii, Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii, regionalne agencje energetyczne, Instytut na rzecz Ekorozwoju oraz inne organizacje branżowe.

Podjęte lub planowane działania i środki dla poprawy efektywności energetycznej we wszystkich krajach europejskich, w tym w Polsce, przedstawiane są natomiast w bazie danych MURE (Mesures d'Utilisation Rationnelle de l'Energie, www.mure2.com). Została ona stworzona w ramach programu SAVE "Intelligent Energy – Europe" przez zespół europejskich ekspertów i koordynowana jest przez włoski Institute of Studies for the Integration of Systems i Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research ISI w Niemczech.

W bazie gromadzone są opisy realizowanych, planowanych lub już zakończonych działań na rzecz poprawy efektywności energetycznej wraz z ich jakościową i ilościową oceną. Informacje o programach poprawy efektywności są klasyfikowane do 4 podstawowych sektorów gospodarki: przemysłu, gospodarstw domowych, transportu oraz usług. Odnotowywane są również działania o charakterze horyzontalnym (dotyczące całej gospodarki).

Do 20 czerwca 2012 roku, według MURE, w krajach europejskich rozpoczęto lub planowano rozpocząć 250 działań horyzontalnych, 366 środków poprawy efektywności energetycznej planowanych lub zrealizowanych było sektorze usług, 277 – w przemyśle, 523 w sektorze mieszkalnictwa, a 391 w transporcie. W Polsce było to odpowiednio 8, 9, 5 i 10 działań w poszczególnych gałęziach.

Dalsze prace

Mimo że rokowania co do wypełnienia zobowiązań wynikających z unijnej dyrektywy są dobre, działania podejmowane przez sam sektor publiczny nie wystarczą zapewne, by realizować cele sięgające poza rok 2016 rok. W związku z tym planowane jest powołanie grupy doradczej, w skład której wejdą przedstawiciele administracji publicznej, samorządów, firm działających na rynku budownictwa oraz organizacji pozarządowych, a której zadaniem będzie opracowanie diagnozy stanu efektywności energetycznej budynków z uwzględnieniem sektora deweloperskiego i procesu termomodernizacji. Podstawą będą informacje na temat aktualnego standardu energetycznego budynków. Dzięki takiemu dokumentowi możliwe będzie dostosowanie istniejących instrumentów wsparcia efektywności energetycznej do zmieniającej się sytuacji gospodarczej.

Ponadto, w celu promowania energooszczędnego budownictwa, planowane jest utworzenie krajowego punktu kontaktowego ESCO. Jego działalność obejmować będzie m.in. pomoc dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, które zamierzają oszczędzać energię w formule ESCO.

Raport "Efektywność wykorzystania energii w latach 2000-2010" dostępny jest na stronie GUS: 
www.stat.gov.pl/gus/5840_808_PLK_HTML.htm.

Źródło: ChrońmyKlimat.pl

REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl