Lekcja oszczędzania energii
W polskich realiach, rosnące ceny energii są jednym z istotnych elementów codziennego życia szkoły. Dzieje się tak, ponieważ w większości szkolnych budynków zainstalowane są wciąż starsze, nieefektywne technologie oświetleniowe, które pochłaniają od 50 do nawet 70% łącznych wydatków na elektryczność. Tymczasem, dostępne na rynku, ekologiczne rozwiązania pozwalają obniżyć koszty, zapewniając jednocześnie światło lepszej jakości. Dalsze korzyści można uzyskać dzięki połączeniu tych systemów z czujnikami wykrywania ruchu oraz światła dziennego, co pomaga zaoszczędzić nawet do 80% energii elektrycznej.
Przykładem nowoczesnych, ekologicznych rozwiązań jest również system SchoolVision, który nie tylko poprawia wyniki w nauce, lecz pozwala również zmniejszyć wydatki finansowe szkoły. Czujnik światła dziennego reguluje bowiem oświetlenie w zależności od ilości światła naturalnego wpadającego do klasy, a czujnik ruchu wyłącza oprawy oświetleniowe, kiedy sala jest pusta, co przekłada się na znaczne oszczędności energii.
System SchoolVision składa się z trzech, oferowanych łącznie, elementów: oszczędnych opraw oświetleniowych (Philips SmartForm TCS477 lub TCS477A), systemu sterowania OccuPlus oraz panel do sterowania, dostępnego w wersji podstawowej oraz rozbudowanej. Cały system w porównaniu ze starymi, nieefektywnymi systemami oświetlenia, montowanymi w latach 70., pozwala uzyskać oszczędności w zużyciu energii nawet o 57%. Dlatego też koncepcja SchoolVision zasługuje na miano „zielonego” rozwiązania.
Liczby mówią same za siebie
System SchoolVision został poddany niezależnym testom w Niemczech pod patronatem Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf podczas całorocznego programu eksperymentalnego w szkołach w Hamburgu. W badaniu wzięło w sumie udział 166 uczniów w wieku od 8 do 16 lat. Na potrzeby eksperymentu badano wiele sal lekcyjnych w różnych rodzajach szkół. Przed rozpoczęciem testu w każdej sali instalowano system SchoolVision, a następnie porównywano wyniki w nauce z osiągnięciami uzyskanymi w tych samych klasach przed wymianą oświetlenia.
Wyniki badania w Hamburgu: Badanie przeprowadzono na 166 uczniach
Źródło: „Wirksamkeit von dynamischen Licht in Hamburger Schulklassen”, maj 2009. Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendpsychosomatik, Michael Schulte-Marktwort, Claus Barkmann i Nino Wessolowski |
Przeprowadzone w ten sposób badanie przyniosło zaskakujące wyniki. Okazało się, że dzięki oddaniu w salach lekcyjnych dynamiki światła dziennego zdecydowanie poprawiło się zachowanie uczniów oraz ich zdolność koncentracji i skupienia uwagi. Uczniowie nie tylko uzyskiwali lepsze wyniki w nauce, ale też szybciej czytali i popełniali mniej błędów. Po zainstalowaniu systemu SchoolVision szybkość czytania wzrosła o prawie 35% (uczniowie potrafili w tym samym czasie przeczytać średnio 1051 wyrazów, podczas gdy poprzednio było to jedynie 780 wyrazów). Jeszcze lepsze wyniki dotyczyły poprawy koncentracji wśród dzieci. Współczynnik popełniania błędów spadł prawie o połowę, zamiast siedemnastu błędów uczniowie popełniali zaledwie dziewięć.
W eksperymencie badano również wpływ oświetlenia SchoolVision na zachowania agresywne i nadpobudliwość. O ile nie zaobserwowano znacznego spadku poziomu agresji, to nagrania wideo pokazały wyraźne zmniejszenie nadpobudliwości, która spadała aż o 76%. Jak dotąd nie odnotowano tak dobrych rezultatów w żadnym porównywalnym badaniu.
SchoolVision – już w Polsce
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Bełchatowie był pierwszą w Polsce placówką oświatową, która od niedawna korzysta z nowatorskiego systemu oświetleniowego Philips SchoolVision. „W Starostwie Powiatowym wciąż musimy myśleć o przyszłości. Dlatego szczególnie chętnie angażujemy się w projekty, które przyniosą w dłuższej perspektywie znaczące, wielowymiarowe korzyści wszystkim mieszkańcom” – mówi Agnieszka First, naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju powiatu bełchatowskiego. Oprócz zamontowania w jednej z sal systemu SchoolVison, władze starostwa zaangażowały się również w wymianę świetlówek na energooszczędne w całej szkole.
Dzięki odpowiedniemu dobieraniu parametrów światła, zainstalowany w Bełchatowie system potrafi uspokajać lub pobudzać aktywność uczniów. Dzieci są bardziej skupione, a tym samym osiągają lepsze wyniki w nauce. Kolejne realizacje koncepcji SchoolVision są planowane na rok 2011.
Źródło: Philips
|
REKLAMA |
REKLAMA |