Sytuacja na rynku półprzewodników w 2023 r. Wywiad z Robertem Rospędzihowskim - President Sales EMEA w Farnell - ELEKTRONIKA - PROJEKTOWANIE - PÓŁPRZEWODNIKI - SZTUCZNA INTELIGENCJA - DYSTRYBUCJA - FARNELL - KOMPONENTY - INTERNET OF THINGS - PRZEMYSŁ 4.0 - AVNET - ROBERT ROSPĘDZIHOWSKI - ELEMENT14
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Elektronika Sytuacja na rynku półprzewodników w 2023 r. Wywiad z Robertem Rospędzihowskim - President Sales EMEA w Farnell
drukuj stronę
poleć znajomemu

Sytuacja na rynku półprzewodników w 2023 r. Wywiad z Robertem Rospędzihowskim - President Sales EMEA w Farnell

fot. Rob Rospedzihowski - Farnell

O kluczowych trendach kształtujących rynek półprzewodników, roli nowych technologii w działalności dystrybucyjnej, wspieraniu obszarów produkcji i projektowania oraz jak pandemia zmieniła branżę i jak wpłynęła na relacje z klientami, rozmawiamy z Robertem Rospędzihowskim — President, Sales, EMEA w firmie Farnell.

 

 

Jak COVID-19 zmienił rynek półprzewodników? Czy uważasz, że wychodzimy na prostą jeśli chodzi o popyt i podaż?

Wracają klienci ze wszystkich sektorów w Polsce i spoza. Oprócz klientów, którzy byli zmuszeni wstrzymać swoją działalność w czasie największego nasilenia pandemii, na rynek weszło wielu nowych, którzy dołączają do bazy naszych tradycyjnych klientów. Częściowo jest to przyczyną obecnych wyzwań związanych z łańcuchem dostaw.

Innym skutkiem pandemii jest szybkie pojawianie się technologii wspierających nowe sposoby pracy, co zwiększyło bezprecedensowe zapotrzebowanie na dostawy. Potrzeba czasu, by podaż nadążyła za wzrostem popytu, ale wierzę, że problemy z podażą zmniejszą się z czasem, gdy uruchomione zostaną nowe zakłady produkcyjne. Niemniej jednak uważam także, iż przejście na pracę hybrydową jest prawdopodobnie trwałe, a być może nawet będzie się rozszerzać, więc presja na łańcuchy dostaw może się utrzymać.

Jak Farnell utrzymywało relacje z klientami i dostawcami w Polsce oraz innych częściach Europy podczas pandemii?

Polska jest naszym największym rynkiem w Europie Wschodniej, więc jest dla nas bardzo ważna. Dlatego jesteśmy w Polsce obecni od 2008 roku, a w 2022 roku obchodziliśmy 10-lecie wspierania naszych polskich klientów poprzez stałe centrum obsługi klienta, które powstało w 2012 roku w Krakowie.

Nasz wielokulturowy zespół w Krakowie tworzą ludzie 24 narodowości europejskich, a dzięki pracy zdalnej byliśmy w stanie utrzymać wsparcie dla naszych klientów przez cały okres pandemii. W ciągu zaledwie kilku dni byliśmy w stanie tymczasowo przenieść nasz cały zespół obsługi klienta do trybu pracy w domu, gdzie nieprzerwanie kontynuowaliśmy wsparcie klientów. Jest to osiągnięcie, z którego możemy być dumni. Nawet po ustąpieniu zagrożenia nasz wysoki poziom wsparcia pozostaje niezmienny i niepodważalny.

Bardzo cenimy sobie relacje z naszymi klientami i w obliczu wyzwania, jakim jest pandemia oraz odwołanie imprez branżowych, targów a także wizyt bezpośrednich, szukaliśmy nowych sposobów pozostanie w kontakcie. Nasi klienci otrzymali od nas darmowe bilety i mogli obejrzeć świąteczny koncert Andrei Bocellego online. Zorganizowaliśmy też specjalne wydarzenie świąteczne, które było transmitowane na całą Europę ze studia VR (Virtual Reality) w Krakowie. Klienci mogli cieszyć się interakcją na żywo z zespołem Farnell, bawić się podczas występu komików na żywo i wygrać atrakcyjne nagrody w świątecznym quizie organizowanym w ramach imprezy.  

Oprócz tego dzieliliśmy się naszą wiedzą, organizując szereg bezpłatnych webinarów technicznych. Jako firma pasjonujemy się edukacją, technologią i rozwojem, a możliwość wspierania naszych klientów czy początkujących inżynierów w poznawaniu najnowszych technologii oraz rozwiązań daje nam ogromną satysfakcję.

AI, 5G i IoT to gorące tematy w sektorze elektronicznym. Czy widzisz inne kluczowe trendy w technologii, które mogą rozwinąć się w ciągu najbliższych 5-10 lat?

Bieżące zmiany z pewnością wpisują się w te trzy obszary, ale obserwujemy też wzrost liczby rozwiązań zasilanych bateriami/elektrycznie, które śmielej wkraczają w środowisko domowe. Przykładem mogą być znaczące postępy w dziedzinie bezpieczeństwa i nadzoru domu.

AI ma nieco inne znaczenie niż 5G i IoT. AI, rzeczywistość poznawcza (CR), rzeczywistość rozszerzona (AR) i uczenie maszynowe (ML) to technologie, które stale poprawiają swoją wydajność. Aplikacje AI stają się coraz głębiej osadzone, bardziej samowystarczalne i samorealizujące się. Na horyzoncie pojawiają się kolejne rozwiązania AI, zwłaszcza w zakresie przetwarzania obrazu.

Jednak poza AI, 5G i IoT, innowacje w zakresie baterii stają się niezwykle ważne, ponieważ coraz więcej urządzeń jest zelektryfikowanych. Baterie — mniejsze, trwalsze i o niższej temperaturze pracy — mają kluczowe znaczenie, ponieważ coraz więcej urządzeń staje się mniejszych, bardziej przenośnych oraz wygodniejszych. Jest to szczególnie ważne dla urządzeń, które wymagają funkcjonalności dalekiego zasięgu, ale mają mniejsze lub lepiej zoptymalizowane, czyli po prostu bardziej wydajne zapotrzebowanie na energię, co pomaga w realizacji inicjatyw ekologicznych na całym świecie.

W przyszłości pojawią się również pojazdy autonomiczne, co jest również związane z postępem w dziedzinie AI i IoT. Integracja technologii czujników IoT z AI sprawia, że nowoczesne pojazdy stają się coraz bardziej inteligentne. Nie chodzi tu tylko o inteligentne autostrady czy samochody bez kierowców, ale o zdolność poszczególnych części do komunikowania się ze sobą. Oczywiście wiele czujników już teraz przekazuje informacje kierowcy za pośrednictwem deski rozdzielczej. Jednak już niedługo poszczególne pojazdy będą mogły — w określonym promieniu — stale komunikować się ze sobą i z centrum operacyjnym, aby pomóc w zarządzaniu ruchem.

IoT jest oczywiście elementem Przemysłu 4.0, który obejmuje automatykę, robotykę i cyfryzację przemysłu.

Sztuczna inteligencja może zagłębić się w różne segmenty, takie jak rozpoznawanie głosu i obrazu, rzeczywistość rozszerzona (AR) a także wiele innych aspektów, które są częścią procesu przechodzenia do Przemysłu 4.0.

Zdalny dostęp przy użyciu AR daje możliwość zdalnego szkolenia, które jest tak realistyczne, jak to tylko możliwe. Pracownicy na hali produkcyjnej mogą nauczyć się, jak konserwować lub naprawiać maszyny, nie mając z nimi fizycznie do czynienia. Wykorzystanie robotyki do zdalnej naprawy urządzeń staje się coraz powszechniejsze i w końcu stanie się normą. Ponadto AR zyskało już szeroką akceptację w sektorze medycznym i ochrony zdrowia do celów nauczania oraz szkolenia.

Sterowanie głosem i/lub gestami również szybko zyskuje na popularności, a w obu przypadkach dużą rolę odgrywa sztuczna inteligencja.

Do tego należy dodać jeszcze obliczanie danych związane z botami internetowymi, które stają się coraz bardziej wyrafinowane w kwestii zapewnienia jak najlepszych wrażeń podczas przeglądania stron internetowych, zakupów czy spotkań towarzyskich.

Jaką rolę odgrywają te nowe technologie w działalności dystrybucyjnej?

W miarę pojawiania się nowych technologii Farnell, jako firma zajmująca się projektowaniem i produkcją, jest doskonale przygotowana do wspierania zapotrzebowania technologicznego poprzez nasz portal element14. Dzięki temu klienci mają dostęp do szczegółowych informacji o projektach nowych produktów i ich rozwoju.

Nasza działalność internetowa jest dodatkowo zorganizowana w taki sposób, aby zapewnić większy dostęp do szczegółowych informacji o produktach, co jest zgodne z naszym ogólnym modelem biznesowym, polegającym na dostarczaniu najlepszych informacji o najwyższej klasy produktach i największej dostępności magazynowej. Ponadto na obecną chwilę zwiększamy liczbę dostawców i stany magazynowe produktów z dziedziny automatyki przemysłowej u kluczowych dostawców, z którymi współpracujemy, a także podpisujemy nowe umowy franczyzowe. 

Jeśli chodzi o dystrybucję, to przemysł wykorzystuje nowe rozwiązania w zakresie czujników i łączności IoT, aby stać się znacznie bardziej zautomatyzowanymi. Nasze centra dystrybucyjne w Leeds w Wielkiej Brytanii i Liege w Belgii są dobrymi przykładami obiektów, które przeszły drogę od tradycyjnych magazynów do wysoce zaawansowanych, zautomatyzowanych centrów pakowania oraz dystrybucji.

Ponadto, gdy centra dystrybucyjne stają się coraz bardziej zautomatyzowane, bardziej wydajne, a co za tym idzie — bardziej produktywne. Szybsze pakowanie umożliwia szybszą dostawę. Zarządzanie zapasami na podstawie sprzedaży staje się bardziej realistyczne, ponieważ przy planowaniu zamówień można dokładnie oszacować zapotrzebowanie na konkretne produkty.

Sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w tym sukcesie, ponieważ wykorzystuje dane, aby ulepszyć każde internetowe doświadczenie użytkownika. Oznacza to, że szczegółowe informacje o zamówieniach są łatwo dostępne, śledzone oraz zapamiętywane na potrzeby przyszłych zakupów i rekomendacji.

Wszystkie te dane umożliwiają firmie Farnell dokładne prognozowanie, planowanie i działanie, dzięki czemu zawsze mamy dostępne odpowiednie rozwiązania dla naszych klientów. 

Dlatego też to właśnie te technologie stały się kluczowe dla branży dystrybucyjnej. Jest to połączenie sztucznej inteligencji wdrażanej w aplikacjach IoT. Nie wykorzystaliśmy jeszcze szczególnie możliwości 5G, ale jest to obszar, nad którym pracujemy.   

Czego klienci w Polsce mogą oczekiwać od Farnell? Czy są plany zwiększenia inwestycji w wybranych obszarach?

W Farnell stale inwestujemy w naszych ludzi, ofertę produktową, logistykę i stronę internetową, aby zapewnić klientom w Polsce oraz całej Europie jak najlepszą obsługę.

Dzięki nowemu, znacznie większemu magazynowi oraz znaczącym inwestycjom nasza oferta produktowa w regionie EMEA wzrosła w 2022 roku o 65% rok do roku i cieszymy się, że nawiązaliśmy współpracę pozwalającą na powrót do oferty produktów ADI. Stale ulepszamy też propozycję kodów dat i partii.

Największą satysfakcję daje nam fakt, że mogliśmy ponownie spotkać się z naszymi klientami twarzą w twarz. Nie tylko udało nam się ponownie spotkać z klientami, ale także powróciliśmy na targi, gdzie możemy osobiście wchodzić w interakcje z nimi. Odnieśliśmy duży sukces na targach electronica w listopadzie ubiegłego roku i z niecierpliwością czekamy na możliwość kontaktu z klientami na innych imprezach takich jak: Embedded World (Norymberga, Niemcy), Tek.Day (Wrocław, Polska), Evertiq Expo (Warszawa, Polska), Tek.Day (Gdańsk, Polska) i SPS (Norymberga, Niemcy). 

Nie mniej ważne jest to, że stale inwestujemy w naszą krakowską siedzibę. Od czasu otwarcia biura w 2012 roku zespół znacznie się powiększył, aby mieć pewność, że nadal będziemy świadczyć najlepszą w swojej klasie obsługę klienta.

Czy w dłuższej perspektywie wojna w Ukrainie wpłynie na rynek półprzewodników i działalność Farnell?

Konflikt wymusił zmiany w sposobie planowania, specyfikacji i nabywania komponentów, zaprzestaliśmy także handlu w Rosji. Jednak dzięki naszemu doświadczeniu na rynku i w regionie możemy poradzić sobie z obecnymi wyzwaniami. Dla rynku półprzewodników to problem globalny, a nie tylko regionalny.

Czy Farnell widzi zwiększone zapotrzebowanie na części dla przemysłu lotniczego i obronnego?

Chociaż wspieramy wiele firm z branży lotniczej i obronnej z punktu widzenia projektowania, nie są to dla nas główne rynki zbytu.

Dziękuję za rozmowę.

REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
Farnell, An Avnet Company
ul. Canal Road , Leeds
tel.  00 800 121 29 67
pl.farnell.com
$nbsp;
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl